Ja fa temps que se'n parla i es fa servir però fins avui no he fet servir el servei d'autopréstec que ofereixen les noves biblioteques, en persona i com a usuari.
Es fantàstic.
Haig de felicitar a l'empresa que ha fet el disseny tant del hard com del software (qui son?) ja que resulta molt senzill fer-lo servir. Està clar que no ho han fet els mateixos de Millennium :-) O si?
Un mateix aparell desmagnetitza els documents, tots de cop, i registra el préstec de tots els documents que li posis a sobre en pocs segons.
Primer pas: la pantalla em demana que passi el meu carnet sota el lector de codis de barres. Ho he fet.
Quan llegeix el codi del meu
carnet, tot seguit el sistema em demana que posi els documents al mateix
lloc on abans he posat el carnet.
Poso la pila de documents, no cal
posar-los d'un en un, i ja està fet el préstec.
Li he posat 12 documents, entre
revistes i films. Ha contat els 12 i m'ha fet el préstec al moment.
Per si tenia algun dubte sobre si
ha funcionat o no, jo sempre desconfiada, apareix tot seguit a la
pantalla l’opció d'imprimir un rebut. L'he seleccionat i.... boníssim...
Igual que quan compres al supermercat,
ha sortit el tiquet de caixa amb una llista de tots els documents prestats i la
data de devolució.
Ja me'n puc anar a casa.
L'estalvi en personal es enorme
com ja us podeu imaginar. Quantes hores està una persona al taulell sols
prestant documents?
Ja no cal que el bibliotecari
estigui passant el lector de codis de barres pels carnets i llibres, un a un,
per tal que els usuaris es puguin dur els documents a casa.
Ells mateixos ho poden fer de
manera autònoma, amb total intimitat, sense haver de mostrar al bibliotecari
o auxiliar el tipus de lectura o documents que es volen dur a casa.
No cal fer les cues que de
vegades a les hores punta es munten al taulell de préstec.
El bibliotecari queda deslliurat
d'aquesta feixuga tasca mecànica i es pot dedicar a gestionar altres assumptes
mes interessants com les xarxes socials, la col·lecció, o el que convingui ja
que de feina no en falta mai.
La única pega que li trobo a
aquest fantàstic aparell es que no permet el contacte bibliotecari/usuari.
Mmmmm...
Aquell moment mentre el lector de
codis de barres va llegint lentament un a un els llibres per prestar entre el
bibliotecari i l'usuari s'estableix un contacte personal, alguna conversa
esporàdica, un intercanvi d'informacions, d'impressions sobre la darrera
lectura, sobre les novetats, sobre el soroll que fan els nens, sobre.... tantes
coses que es comenten i que permeten copsar la percepció del servei.
Aquest contacte amb l'usuari es
una pèrdua que haurem de treballar per una altra banda els bibliotecaris;
potser acompanyant-los als prestatges personalment, ajudant-los amb les
bases de dades online a la pantalla del seu portàtil, presentant la biblioteca
quan els fas el primer carnet de manera més acurada i personalitzada, hi ha mil
maneres de treballar aquest aspecte que tenim descuidades per culpa dels codis de barres del taulell de préstec.
No hay comentarios:
Publicar un comentario